Nej till nedskärningar

Skolkampen i Boden fortsätter trots en svår situation med pandemin och julen som nalkas. Nya steg i kampanjen har lanserats under veckan för att få en språngbräda inför kommande politikermöten. Skolutredningen som föreslår nedskärningar är ett monumentalt försök att ta beslut över medborgarnas huvuden.

Förra veckan lanserade nätverket ”Nej till skolnedläggningar – Ja till medborgardialog” en namninsamling och ett eget medborgarförslag. Nätverket som består av mestadels föräldrar och skolpersonal startades som ett sätt att organisera kamp mot förslagen om skolnedläggningar och storskolor. Skolutredningen lägger fram tre olika förslag, varav en behåller nuvarande skolstruktur, men de andra två föreslår nedläggningar av 3-5 grundskolor för att slå samman dessa till en eller flera storskolor. Under arbetet att formulera medborgarförslaget uppdagades det att även förslaget som förordade att behålla nuvarande struktur även föreslår att ändra upptagningsområden. Det vill säga att barn ska bussas kors och tvärs mellan de centrumnära skolorna, istället för att gå i närmaste skola. Det skulle medföra att exempelvis barn från ett och samma område ska gå på två olika skolor istället för att gå skolan i närområdet.

En del av bakgrunden till utredningen är kommunens försök att minska segregation genom att släta över den segregerande politiken som förs. Segregerade bostadsområden, ökande klassklyftor samt en flyktingpolitik som suddat ut rätten till asyl och skydd. Nätverket ser igenom detta och föreslår andra sätt att motverka segregation istället för att lägga ner skolor eller att splittra grannskap. Som exempel ger nätverket förslag på att bygga bort segregerade bostadsområden.

Eftersom pandemiläget fortfarande är kritiskt med samhället i princip nedstängt är det digital kamp som gäller, vilket föder nya kreativa förslag. Nu planeras för nya steg inför de kommande politikermötena i januari och februari då beslut förväntas tas utifrån skolutredningens förslag.

Raymond Stokki

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s